måndag, december 19, 2005

Bankerna vill stoppa kontanter i julhandeln


Hallejulja... prisad vare gud nu kommer skatteåterbäringen till de som är snälla... jag fick - 2350 kr.. så jag passar alldeles utmärkt in på den nya kontantlösa målgrupp som bankerna nu vänder sig till då rånen verkar tillta i stället för att minska ( Nu senast i Skärholmen , Sthlm kl 1532)
Då jag inte beviljas kontokort eller bankkort varken med eller utan kredit så kan jag lova hela penningmarknaden att jag inte kommer att belasta systemet alltför hårt...

Nu kommer ju gubevars barnbidraget att höjas , för barnens skull som det heter... tror nog att det är ytterligare en ny vända på samma gamla valfläsk... dock en aningen härsknare nu... efter att ha varit ute i hetluften...

Jag har ett par bekanta som lever med bidrag ibland...sk understöd eller i folkmun "socialbidrag" inte för att dom inte arbetar utan för att dom är evighetsgäldernärer.. dom har så höga skulder att KFM gör så stora avdrag och införsel på lönen att dom hamnar under existensminimum.. deras barn har tydligen det redan så pass bra att dom inte behöver höjningen... Där har kommunen kommit på att man kan minska det s.k förbehållsbeloppet med motsvarande höjning.... dom har ju det sååååå bra eller????

Nåja julstressen har nu drabbat en med fullkraft och jag går in i ett " Hållaförhandenöveröronenochögonenläge".... hatar att trängas med alla dessa galningar...

Barnen överlevde pepparkaksbaket utan större blessyrer...förutom att deras egon fick sig en törn...pepparkakorna blev mycket goda och kunde avnjutas med kall mjölk... tur att det finns "köpe pepparkakor" till gästerna på julafton Affe den förskräcklige (Valpen) har upptäckt en ny delikatess... Stereokablar..dom tycks vara av en god årgång, mjälla och möra... lätta att få av ..som spagetti ungefär.. så nu består mitt vardagsrum av ett antal meter med lappade och lagade kablar... med en touche av valpkiss ...
Lev väl
Affe

5 kommentarer:

Blogger Margareta Hultgren sa...

Bankerna har faktiskt inte rätt att neka ett vanligt bank kort, utan kredit, kopplat till ett lönekonto.
Det gäller bara att slåss lite för det :-) Och jag håller med dig om det tokiga med barnbidragen för oss evighetsgäldenärer.
Julstressen slog till här med idag, vi hade bara ett par timmar på oss att fixa både mat och de sista julklapparna. Sjuka barnbarn kan inte vara ensamma när deras föräldrar jobbar skift, men det löste sig bra :-) Maggie

19 december, 2005 21:59  
Blogger annking sa...

Jag ansökte efter ett kort som va bundet till mitt konto..men nej. Fast jag har ett vanligt bankomatkort.Jag kan ju köpa varor i affären för det. Knepigt att man inte får ett kort utan kredit.

va ska du göra med alla pengarna..Ny bil, resa, nytt hus..ja du såna massor är inte lätt att göra av med..*S*

19 december, 2005 22:55  
Blogger Hundar i allmänhet och Leonberg i synnerhet sa...

God Jul på dig!

Jag säger en gång till om du inte får ett maestro kort av din bank kan du prova på ica banken. Då får du med betalningsservice via internet också.
Maestro kan du betala med i affärer med ingen kredit.

22 december, 2005 21:27  
Blogger Birgit sa...

Godjul ..

24 december, 2005 14:27  
Blogger Margareta Hultgren sa...

Affe, please!!!
Det går inte an att lämna oss trogna läsare i ovisshet i så många dagar. Hur klarade Affe den förskräcklige mötet med tomten och julklapparna? Gillade han skinkan?
God fortsättning på er...
Maggie

27 december, 2005 19:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida