tisdag, oktober 28, 2008

Vår kultur, finns den?

Ibland blir jag så ledsen att det gör ont, jag tänker på vad Mona Sahlin sa om Svensk kultur och traditioner :
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

* Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002.
( Jag har aldrig hört henne dementera detta, så det måste väl gälla som sanning än i dag?)

Jag har funderat lite på vad det var hon menade, för hur jag än funderar så tycker jag nog att vi både har kultur och traditioner värda att bevara, för trots allt var det det svenska lynnet som gjorde Sverige till det land som finns i dag , som folk står i kö till att få leva i.

Mina reflektioner är följande:

Natur
Tystnad
Sjöar
Skog
Hederlighet
Hårt arbete
Bistra vintrar
Ljusa sommar nätter
Morgondimma över en grön skogsglänta
Nyslaget hö
Kor som betar
Svalor
Svenska dialekter
Fred
Fågel kvitter i gryningen en stilla sommarmorgon
Strömming och potatismos
Kroppkakor med skirat smör och lingonsylt
Paltbröd
Surströmming med mandelpotatis
Du gamla du fria
Midsommarafton
Julafton
Påskmiddag med familjen
Fri skolgång
Kvinnlig rösträtt 1921
Allmän rösträtt
Båtliv
Göra rätt för sig
Semester
Allemansrätten
Yttrandefrihet
Evert Taube
Strindberg
Alfred Nobel
Skiftnyckeln
Dammsugaren
Kylskåpet
Aga fyren
Proppelern till fartyg
Post och inrikes tidning
Pytt i panna med ägg
Julskinka
Blodpudding
Kalles kaviar
Mjölkpall vid väg kanten
Lantbrevbärare
Statare
Bönder
Stadsbor
De som byggde landet med sina kroppar och händer
Rallare
Spelmansstämmor
Midnatts sol
rökt renstek
Abba
Svensktoppen
Ring så spelar vi
Farbror Svens brevlåda
Karusellen med Hyland
Kaffe på Isen när man fiskar
Älg
Rådjur
Björkar
Tjäder
Varg
Lo
Sirapslimpa med prickig korv
Kall mjölk med nybakade kanelbullar
Pepparkakor
Luther
Kyrkan
Snapphanar
Dackar
Dalauppror
Gustav Vasa
Svear
Göter mfl
Sist men inte minst i mina ögon:
Midsommarafton, 7 sorters blommor under huvudkudden, dans runt den blomklädda och lövade midsommarstången, blomsterkrans i håret, sill, nubbe, öl..


Något måste det väl rimligen vara värt att vara stolt över, värt att bevara.
Jag är stolt men blir sårad när vi reduceras till : Ingenting!!! av de som säger sig representera oss

Affe

all (C) rights reserved by affe

Etiketter: , , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

28 oktober, 2008 16:24  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida